Magamról

Saját fotó
Hungary
"Akárki vagyok / Vagyok / Ennyi bennem mindenképpen / Isteni" - Papp Márió: Részleges tökély -------------------- "Az én hitem is van olyan szent / és tiszta, mint akárkié." - Szabó Lőrinc: Sírás nélkül (részlet) ------------------------ A blogom leginkább valamiféle verses hangulati naplóként funkcionál, olvasóként azonban versgyűjteményként is tekintheted. ;-) Bejegyzéseimben a szerzők nevei, a versek, videók, zenék címei gyakran LINKként működnek.

2009. január 11., vasárnap

II. Csíkszentmihályi Mihályról


Csíkszentmihályi Mihály Amerikában élő és alkotó pedagógus-pszichológus professzor.

1934. szeptember 29-én született Fiumében ahol édesapja a harmincas évek végétől a második világháború végéig az Osztrák-Magyar Monarchia konzuljaként dolgozott.
Fiume egy szép régi város az Adriai tenger partján.
Trianon előtt magyar fennhatóság alatt állt, de 1934-ben Olaszországhoz tartozott, ma pedig Horvátország része, Rijeka a neve.

Csíkszentmihályi Mihály vezetéknevében egy kis székely falu nevét őrzi, ahonnan édesapja Csíkszentmihályi Alfréd származott. Édesanyja Jankovicz Edit volt.
Csíkszentmihályi Mihály olasz iskolákba járt, de nyári szünetekben rendszeresen Magyarországon töltött néhány hetet.

A háború után még néhány évig Olaszországban éltek, majd a család Belgiumba vándorolt, de ekkor a 22 éves Csíkszentmihályi Chicagóba emigrált, hogy ott pszichológiát tanuljon.
Egyetemeit már Amerikában végezte.
Az Illinois-i egyetem és a Chicagói egyetem hallgatója volt.

1961-ben nősült meg. Felesége Izabella Selega lett.
Két gyermeke született Mark és Christopher. Csíkszentmihályi Mihály számára fontos a család, Flow című könyvének ajánlása is nekik szól.

Kedvenc tevékenységei a munkáján kívül a hegymászás, a sakkozás és a történelemmel való foglalkozás.

Csíkszentmihályi Mihály az egyetem elvégzése után tudományos pályán maradt.
Több évtizedes kutatómunkájának középpontjában mindig az élet minősége, az értelmes élet, az emberi kreativitás állt.

Eredményes pszichológiai kutatásaival egyre elismertebbé vált.
1965-71-ig a Lake-Fores College szociológiai és antropológiai tanszékvezető docense.
1971-87 között a Chicagói Egyetem humán fejlődéstani professzora.
1985-87-ig a magatartáskutató tanszék vezetője.
1985-től az Enciklopedia Britannica tanácsadó testületének tagja és szintén
1985-től az I.P. Getty Múzeum tanácsadója.
1984-ben, Brazíliában majd
1990-ben Új-Zélandon Fulbright ösztöndíjas volt.

Írásai folyamatosan jelentek meg. Főbb munkái 1996-ig:
1975 – Beyond Boredan and Anxiety /Az unalmon és a szorongáson túl/
1976 – The Creative Vision /A teremtő látásmód/
1981 – The Meaning of Things /A dolgok jelentése/
1984 – Being Adolescent /Serdülőnek lenni/
1988 – Optimal Experience /Tökéletes élmény/
1990 – Flow – The Pszichology of Optimal Experience
........... /FLOW ¬Áramlat ¬A tökéletes élmény pszichológiája/
1993. The Evolving Self /A fejlődő Én/
1996 – Creativity /Kreativitás/

Csíkszentmihályi Mihály 1998 óta külső tagja az MTA-nak.
Információkat az MTA honlapján találhatunk róla:
A honlap URL címe:


Csíkszentmihályi Mihály ma Chicagóban él és dolgozik.
Munkahelye címe: 5848 Sout University Avenue
.................................Chicago, Illinois 60637
Otthoni címe: 5333 South Hyde Park Boulevard
.........................Chicago, Illinois 60615
Telefon: 312/493-4681
E-mail: miska@cicero.uchicago.edu

A jegyzetemet 2001- ben készítettem, azóta már sokkal ismertebb lett itthon is a neve.
2007-től a Wikipedián is olvashatunk róla.
Csíkszentmihályi Mihály a Wikipedián

Előző oldal

Nincsenek megjegyzések:

Zenék a YouTube-ról

Bartók Béla:
Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára,
Sz. 106, BB 114 (1936) (forrás)
I. Andante tranquillo

II. Allegro

III. Adagio

IV. Allegro molto


Tihanyi László: Passacaglie

Concerto for Viola and Orchestra Op.49 (IV)



Schubert-Mahler: A halál ás a lányka(forrás)
Allegro(a)

Allegro(b)

Andante con moto (a)

Andante con moto(b)

Scherzo

Allegro (b)



Gustav Mahler - Tragic/Tragische Symphony / Symphony No. 6 in A Minor
Conductor: Leonard Bernstein (forrás)
I. Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig



II. Scherzo: Wuchtig



III. Andante moderato



IV. Finale: Sostenuto - Allegro moderato - Allegro energico

IV. Adagio. Sehr langsam und noch zurückhaltend




Liszt Ferenc: II. Magyar Rapszódia
Black Sabbath - Iron Man
forrás

Zene-mp3

"Va pensiero" - Giuseppe Verdi: Nabucco /forrás/


Leonard Cohen - I'm Your Man /forrás/


Chopin - Etude op10. no.3 Tristesse - John Lewis Grant /forrás/


The Secret Universe /forrás/


Mozart: Concerto for Violin and Orches /forrás/

Szép Ernő: Én így szerettem volna élni

Én úgy szerettem volna élni
Minden halandóval beszélni

Mindenkinek nevét kérdezni
Mindenkinek szívét érezni

A járdán osztani a virágot
Tegezni az egész világot

Megsímogatni ami állat
Érinteni minden fűszálat

Imádni végtelen sereggel
A napot ha fellángol reggel

És énekszóval összejönni
Az esti csillagnak köszönni

S testvéri csókkal hazatérni
Én így szerettem volna élni

Csillagom

Blogarchívum


Heves Megyei Szervezete
websas.hu