Magamról

Saját fotó
Hungary
"Akárki vagyok / Vagyok / Ennyi bennem mindenképpen / Isteni" - Papp Márió: Részleges tökély -------------------- "Az én hitem is van olyan szent / és tiszta, mint akárkié." - Szabó Lőrinc: Sírás nélkül (részlet) ------------------------ A blogom leginkább valamiféle verses hangulati naplóként funkcionál, olvasóként azonban versgyűjteményként is tekintheted. ;-) Bejegyzéseimben a szerzők nevei, a versek, videók, zenék címei gyakran LINKként működnek.

2009. május 9., szombat

2. Misztikus vigasztalás

.
Babits Mihály: Zsoltár férfihangra

Consolatio mystica.


Tudod hogy érted történnek mindenek - mit busulsz?
A csillagok örök forgása néked forog
és hozzád szól, rád tartozik, érted van minden dolog
a te bűnös lelkedért.

Ó hidd el nékem, benned a Cél és nálad a Kulcs
Madárka tolla se hull ki, - ég se zeng, - föld se remeg,
hogy az Isten rád ne gondolna. Az Istent sem értheti meg,
aki téged meg nem ért.

Mert kedvedért alkotott mennyet és földet és tengereket,
hogy benned teljesedjenek; - s korok történetét
szerezte meséskönyvedül, - s napba mártotta ecsetét,
hogy kifesse lelkedet.

Kinek színezte a hajnalt, az alkonyt, az emberek arcát? Mind teneked!
És kinek kevert sorsokat és örömet és bánatot,
hogy gazdag legyen a lelked? És kinek adott
annyi bús szerelmeket,

szerelmek bűnét és gyászát? s hogy bűn és gyász egysúlyu legyen,
eleve elosztott számodra szépen derüt és borút,
sorsot és véletlent, világ nyomorát, ínséget, háborút,
mindent a lelkedre mért

öltöny gyanánt: úgy van! eónok zúgtak, tengerek száradtak, hogy a
lelked: legyen
császárok vétkeztek, seregek törtek, hogy megkapd azt a bút,
amit meg kellett kapnod, és világok vihara fútt
a te bűnös lelkedért!

Mert ne gondold hogy annyi vagy, amennyi látszol magadnak,
mert mint látásodból kinőtt szemed és homlokod, úgy nagyobb
részed énedből, s nem ismered föl sorsod és csillagod
tükörében magadat,

és nem sejted hogy véletleneid belőled fakadnak,
és nem tudod hogy messze Napokban tennen erőd
ráng és a planéták félrehajlítják pályád előtt
az adamant rudakat.

3 megjegyzés:

sat. írta...

Köszönjük sziépen.
Egy esetlenség:

az embör él s +hal
s mi annyira bánkódunk
egynek az elvesztésiér'
ki a szívünkhö' nőtt
akihö' mindig odafordulhat/t)unk
örömünkbe'-keservünkbe'
hogy úgy érezzük
szinte
belehalnánk
ha nem bízott vón
ránk valamit
egy föladatot
az élet +őrzésit
továbbadását
a halállal szemben
mégha belepusztulunk is
halál
a fullánkodba'
de hallga csak
azt a terjedő
s bár halkuló
de koronkint
újra + újra fölhangzó
hangot
a némaságom
fölött

csak ebben térsz el
embör
a hangyától
mit eltapossz
mikor a tojásával fut
a konyhádba'
ezt tartod
oly fontosnak

(vö. http://sztandit.blogspot.com/2008/02/simone-weil.html
- az Ozsvald versikéje szebb, Weil mély bölcsességiről nem is szólva)

Ria írta...

Szia Tibi!
Köszönöm a verset, a linket s főképp figyelmedet.
Magam, ugyan, nem vagyok egyik vallás híve sem, és a misztikus gondolatmeneteket sem tudom mindig követni.
A szép, emberséges gondolatok azonban kedvemre vannak, bárki is a megfogalmazójuk.

Babits Mihálynak ez a "vigasztaló" verse gyönyörű.
Mint ahogy József Attila Altató-ja is.
Mindkét versből sugárzik a szeretet.
De nem csupán ezért tettem föl őket, megszámozva, egymás után, hanem mert így akartam érzékeltetni, hogy a két vers gondolatilag mennyire hasonló.
Részletes verselemzés alapján persze, biztos nagyon sok mindent mást is el lehetne róluk mondani, de én arra a hasonlóságra akartam utalni, hogy mindkettő, ugyanannak az ideának a kifejezője!
S ez az idea a következő:
a világ az emberé, s az csak őérte van.
A két vers, tehát, egy alapvető "kulturális tévedés" szépséges megfogalmazásai.

sat. írta...

akkor egyhitű pogányok vónánk: én is szeretet, embörséghívő vónék a nagyrészt embörtelenségbe'..
az "embör" + a világér' van, mindenér', mer' nélküle minden veszendő - általa.
lehetne elemezni a verseket, de anélkül is sokatmondók.
én es köszönöm a figyelmed
tisztelettel, xtel stb.

Zenék a YouTube-ról

Bartók Béla:
Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára,
Sz. 106, BB 114 (1936) (forrás)
I. Andante tranquillo

II. Allegro

III. Adagio

IV. Allegro molto


Tihanyi László: Passacaglie

Concerto for Viola and Orchestra Op.49 (IV)



Schubert-Mahler: A halál ás a lányka(forrás)
Allegro(a)

Allegro(b)

Andante con moto (a)

Andante con moto(b)

Scherzo

Allegro (b)



Gustav Mahler - Tragic/Tragische Symphony / Symphony No. 6 in A Minor
Conductor: Leonard Bernstein (forrás)
I. Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig



II. Scherzo: Wuchtig



III. Andante moderato



IV. Finale: Sostenuto - Allegro moderato - Allegro energico

IV. Adagio. Sehr langsam und noch zurückhaltend




Liszt Ferenc: II. Magyar Rapszódia
Black Sabbath - Iron Man
forrás

Zene-mp3

"Va pensiero" - Giuseppe Verdi: Nabucco /forrás/


Leonard Cohen - I'm Your Man /forrás/


Chopin - Etude op10. no.3 Tristesse - John Lewis Grant /forrás/


The Secret Universe /forrás/


Mozart: Concerto for Violin and Orches /forrás/

Szép Ernő: Én így szerettem volna élni

Én úgy szerettem volna élni
Minden halandóval beszélni

Mindenkinek nevét kérdezni
Mindenkinek szívét érezni

A járdán osztani a virágot
Tegezni az egész világot

Megsímogatni ami állat
Érinteni minden fűszálat

Imádni végtelen sereggel
A napot ha fellángol reggel

És énekszóval összejönni
Az esti csillagnak köszönni

S testvéri csókkal hazatérni
Én így szerettem volna élni

Csillagom

Blogarchívum


Heves Megyei Szervezete
websas.hu