"Ami minket érdekel, nem a kiszámítható idő.
Inkább az idő megszűnése a hagyomány és jövendölés titokzatos fölcserélésében, mely az "egykor" szó múltat és jövőt jelentő kettős értelmét és ezzel a jelen lehetőségét adja.
Az újra testet öltés gondolatának gyökerei ide nyúlnak.
Bábel és a két Egyiptom királyai, ama fürtös szakállú Kurigalzu éppúgy, mint a thébei palota Hórusza, kinek neve Amun-szíve-megelégedett,
s minden elődjük s utódjuk a napisten megtestesülései voltak,
azaz a mítosz misztériummá vált bennük,
s minden elődjük s utódjuk a napisten megtestesülései voltak,
azaz a mítosz misztériummá vált bennük,
s lét és jelentés között nem volt semmi különbség.
Azok az idők, amikor azon lehetett vitatkozni, hogy az ostya
valósággal az áldozat teste-e, vagy csak jelenti azt,
csak háromezer évvel később következtek be,
ám ezek a rendkívül hiábavaló viták sem változtattak semmit azon, hogy
a titok lényege időtlen jelen most és mindenkor.
valósággal az áldozat teste-e, vagy csak jelenti azt,
csak háromezer évvel később következtek be,
ám ezek a rendkívül hiábavaló viták sem változtattak semmit azon, hogy
a titok lényege időtlen jelen most és mindenkor.
Ez minden szertartás és ünnep értelme.
Minden karácsonykor újból földre születik a világmegváltó bölcsősgyermek, akinek rendeltetése, hogy szenvedjen, meghaljon és föltámadjon.
És amikor József Szihemben és Béth-lahamában nyár derekán,
"a síró asszonyok ünnepe", "a mécsgyújtás ünnepe", a Tammúz-ünnep alkalmával a "nyomaveszett fiú", az ifjú-isten Uziri-Adonáj
erőszakos halálát és föltámadását bőséges fuvolasírás és örömrivalgás közepette teljes jelenvalóságában átélte, olyankor az időnek épp arról a titokba-oldódásáról volt szó, amely minket foglalkoztatott,
És amikor József Szihemben és Béth-lahamában nyár derekán,
"a síró asszonyok ünnepe", "a mécsgyújtás ünnepe", a Tammúz-ünnep alkalmával a "nyomaveszett fiú", az ifjú-isten Uziri-Adonáj
erőszakos halálát és föltámadását bőséges fuvolasírás és örömrivalgás közepette teljes jelenvalóságában átélte, olyankor az időnek épp arról a titokba-oldódásáról volt szó, amely minket foglalkoztatott,
hiszen ez tart távol minden logikai megütközést az olyan gondolkodástól,
amely minden vízár okozta szerencsétlenségben egyszerűen a vízözönt látja."
"Mert a múlt van, mindig van,
bárha a népi szólás így mondja: egyszer volt.
bárha a népi szólás így mondja: egyszer volt.
Így szól a mítosz, mely csak köntöse a titoknak, de a titok ünneplőruhája
az ünnep, a visszatérő,
amely áthidalja az időalakokat, és a nép értelme számára
jelenné teszi a múltat és a jövőt.
jelenné teszi a múltat és a jövőt.
Csoda-e, hogy az ünnepben mindig fölpezseg az emberi,
és a szokás megszenteli zabolátlan kicsapongását,
mert élet és halál ismernek egymásra benne?
mert élet és halál ismernek egymásra benne?
Mesemondás ünnepe,
te vagy az élettitok ünneplőruhája, mert te teremtesz időtlenséget a nép értelme számára, és te varázsolod föl a mítoszt, hogy az
élő jelenben játszódjék újra!"
te vagy az élettitok ünneplőruhája, mert te teremtesz időtlenséget a nép értelme számára, és te varázsolod föl a mítoszt, hogy az
élő jelenben játszódjék újra!"
Békét, egészséget, sok-sok örömöt kívánok
MINDENKINEK
az új esztendőre!
1 megjegyzés:
Minden jót, főkint pedig azt, mi fönnebb, Néked, Néktek is köszönettel s tisztelettel-szeretettel
Ilona s Tibi
Megjegyzés küldése