Magamról

Saját fotó
Hungary
"Akárki vagyok / Vagyok / Ennyi bennem mindenképpen / Isteni" - Papp Márió: Részleges tökély -------------------- "Az én hitem is van olyan szent / és tiszta, mint akárkié." - Szabó Lőrinc: Sírás nélkül (részlet) ------------------------ A blogom leginkább valamiféle verses hangulati naplóként funkcionál, olvasóként azonban versgyűjteményként is tekintheted. ;-) Bejegyzéseimben a szerzők nevei, a versek, videók, zenék címei gyakran LINKként működnek.

2011. április 10., vasárnap

Most múlik pontosan

Quimby 


Kiss Tibor: Most múlik pontosan

Most múlik pontosan,
Engedem had menjen
Szaladjon kifelé belőlem
Gondoltam egyetlen
nem vagy itt jó helyen
nem vagy való nekem
Villámlik mennydörög
ez tényleg szerelem.

Látom, hogy elsuhan
felettem egy madár
tátongó szívében szögesdrót
csőrében szalmaszál
Magamat ringatom,
még ő landol egy almafán
az Isten kertjében
almabort inhalál

Vágtatnék tovább veled az éjben
Az álmok foltos indián lován
Egy táltos szív remeg a konyhakésben
Talpam alatt sár és ingovány

Azóta szüntelen
őt látom mindenhol
Meredten nézek a távolba
otthonom kőpokol
szilánkos mennyország
folyékony torztükör
szentjánosbogarak fényében tündököl

Egy indián lidérc kísért itt bennem
Szemhéjain rozsdás szemfedő
A tükrökön túl fenn a fellegekben
Furulyáját elejti egy angyalszárnyú kígyóbűvölő                     
                        *

Érdekes, elgondolkodtató ez a dal.
Vigasztalóan szomorú vagy inkább szomorúan vigasztaló, többszöri maghallgatás, elolvasás után sem lehet egyértelműen eldönteni.
Talán épp ezért szeretem.
                        *
2008-ban ezt írtam valakinek erről a dalról:
A dal érzékletes képei félelmetesen szomorúak.
Elmúlás, kishitűség, féktelen szenvedély, megsebzettség, rabság, hitetlenség, magány, elidegenedés, reménytelenség, áldozattá válás, bizonytalanság, otthontalanság, szenvedés, halál - a dalszöveg ezeket az érzéseket közvetíti, de a szinte egykedvűen éneklő előadót és a nyugodt lágy zenét hallgatva, ez eleinte fel sem tűnik.
A dal szövegében álomszerű képi asszociációk követik egymást, első hallásra alig érthető  jelentésekkel. A dallam békés hullámzásán elandalodva meghökkentő a szövegnek ez az „érthetetlensége”, s ez, mint valamiféle álomfejtésre, magyarázat keresésre ösztönöz.
A dal értelmezésekor, a szimbolikus képek félelmeinkkel szembesítenek, de ugyanakkor az álomszerűségével reményt is sugall.
Reményt, hogy megszabadulhatunk félelmeinktől, miként a szorongásos rossz álom bűvöletéből megszabadulhatunk, amikor felébredünk. Az ébredéssel a félelmetes álomképek eltűnnek, ahogy a gonosz varázsló halálakor eltűnik a rossz varázslat is.

A  dallam nyugodtan lüktető hullámai közt, az egymást követő, felbukkanó, majd eltűnő félelmetes képek, összességében azt is jelentik, hogy miként az idő múlik, megállíthatatlanul, úgy múlnak el a legviharosabb, legszomorúbb érzések is.

Elfogadni az örök változás gondolatát - tudni azt, hogy élni, érezni, akarni, cselekedni, csak „itt és most” lehet, csak ebben a pillanatban, ami éppen most múlik el - nagyszerű képesség! Élni vele felelősség.
                             *

Nem tetszik az, amit ezzel a dallal műveltek. *
Egysíkú, ósdi, demagóg szöveggé  degradálták.
Gondolom engedély nélkül.

De tudom, ez is el fog múlni.

Nincsenek megjegyzések:

Zenék a YouTube-ról

Bartók Béla:
Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára,
Sz. 106, BB 114 (1936) (forrás)
I. Andante tranquillo

II. Allegro

III. Adagio

IV. Allegro molto


Tihanyi László: Passacaglie

Concerto for Viola and Orchestra Op.49 (IV)



Schubert-Mahler: A halál ás a lányka(forrás)
Allegro(a)

Allegro(b)

Andante con moto (a)

Andante con moto(b)

Scherzo

Allegro (b)



Gustav Mahler - Tragic/Tragische Symphony / Symphony No. 6 in A Minor
Conductor: Leonard Bernstein (forrás)
I. Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig



II. Scherzo: Wuchtig



III. Andante moderato



IV. Finale: Sostenuto - Allegro moderato - Allegro energico

IV. Adagio. Sehr langsam und noch zurückhaltend




Liszt Ferenc: II. Magyar Rapszódia
Black Sabbath - Iron Man
forrás

Zene-mp3

"Va pensiero" - Giuseppe Verdi: Nabucco /forrás/


Leonard Cohen - I'm Your Man /forrás/


Chopin - Etude op10. no.3 Tristesse - John Lewis Grant /forrás/


The Secret Universe /forrás/


Mozart: Concerto for Violin and Orches /forrás/

Szép Ernő: Én így szerettem volna élni

Én úgy szerettem volna élni
Minden halandóval beszélni

Mindenkinek nevét kérdezni
Mindenkinek szívét érezni

A járdán osztani a virágot
Tegezni az egész világot

Megsímogatni ami állat
Érinteni minden fűszálat

Imádni végtelen sereggel
A napot ha fellángol reggel

És énekszóval összejönni
Az esti csillagnak köszönni

S testvéri csókkal hazatérni
Én így szerettem volna élni

Csillagom

Blogarchívum


Heves Megyei Szervezete
websas.hu