Külső segítő és gátló tényezők
Az áramlat-élmény véletlenül is bekövetkezhet, a külső és belső körülmények szerencsés összjátékaként, de ezen, külső és belső feltételek megteremtésével élményeink tartalmát tudatosan is befolyásolhatjuk.
Vannak olyan tevékenységek, melyeket eleve azért végeznek, hogy gazdagítsák az emberek élményeit, segítsék az áramlat élmény megjelenését, ilyenek:
a játékok a művészetek a vallás stb.
A játékok és a velük rokon tevékenységek áramlat-élményében, az emberek a felfedezés és a kreativitás érzését élhetik át.
A játékoknak négy fő típusa különíthető el:
- a versengő játékok melyekkel rokon minden sporttevékenység
- a szerencsén alapuló játékok melyekkel a jövendöléses tevékenységek rokonok
- a különleges érzékeléssel járó játékok, tevékenységek /hintázás, cirkusz, extrémitás/
- az utánzásos játékok melyekkel rokonságban a művészetek vannak
A vallások hozzájárulnak az egyének tudati rendjének megteremtéséhez és segítik a mással, másokkal való eggyé válást, ami az áramlat élmény megjelenését biztosíthatja.
Igazából azonban, nem csak ezekkel a tevékenységgel lehet áramlatélményt elérni, hanem bármilyen más tevékenységgel is.
A külső, természeti és társadalmi feltételek lehetnek az áramlat-élmény létrejöttét gátlóak is, pl. zord, mostoha természeti körülmények, katasztrófák, tragédiák, mérhetetlen szegénység, rabszolgaság, elnyomás, anarchia, ¬- melyek elvonják az ember pszichikus energiáját, meggátolhatják az egyén szabad, figyelem irányító képességét, de nem teszik lehetetlenné.
Sőt gyakran a külső körülmények javulása, a gazdagság, a szabadidő növekedése az érdekes cselekvési lehetőségek, az azokban való részvétel sem jelenti automatikusan az élmények javulását.
Belső segítő és gátló tényezők
Ugyanis az áramlat-élményhez, inkább belső készségekre van szükségünk,
elménk disszipatív stratégiáinak alkalmazására, vagyis tudatunk rendezésének képességére.
Arra, hogy a külső körülményektől függetlenül is tudjunk élvezetet találni valamiben.
Arra, hogy képesek legyünk lehetőségeinkben felismerni, kiválasztani a legemberibbet és életünk minden egyes részletét teljességgel átélve, megtalálni örömünket.
Ezek, az un. autotelikus személyiségjegyek, amelyeknek elsajátítása, ill. kialakulása részben biógiai örökség és a koragyermekkor eredménye, de később is kialakítható, fejleszthető is, amelyet gyakorlással és fegyelemmel tökéletesíteni lehet, amennyiben ennek nincs valamilyen patologikus akadálya /pl. skizofrénia, kóros figyelemzavar, túlzott énközpontúság, nagyfokú szorongás /.
Az autotelikus személyiségjegyek kialakulását elősegítő tényezők, amelyeket a gyermeknevelésben, mind a családban, mind az iskolákban alkalmazni kellene:
- világos elvárások nyújtása,
-„központnak lenni” érzés biztosítása,
- választási lehetőségek felmutatása,
- bizalom,
- lehetőségek biztosítása.
„Az autotelikus személyiségű emberek, akik tevékenységükben minden körülmények között igyekeznek a lehető legjobbat nyújtani, de elsődlegesen nem saját érdekeiket akarják érvényesíteni.
Mivel cselekedeteinek belső motivációja van, nem egykönnyen zavarják meg őket a kívülről jövő fenyegetések.
Elég szabad pszichikai energiájuk marad arra, hogy tárgyilagosan megfigyeljék és elemezzék környezetüket, és nagyobb az esélyük arra, hogy új cselekvési lehetőségeket fedezzenek fel.”
A könyv 5-9. fejezetében arra ad példákat, hogy milyen tevékenységekben, milyen módsze-rekkel valósították meg, és élték át az emberek a tökéletes élményt /ld. tartalomjegyzék /
Összegezve:
a tökéletes élmény mindhárom összetevője, a saját sors uralása, a tevékenységben való feloldódás és az élmény öröme is az egyén tudati kontrollján, figyelme hatékony irányításán alapul.
Előző oldal
Az áramlat-élmény véletlenül is bekövetkezhet, a külső és belső körülmények szerencsés összjátékaként, de ezen, külső és belső feltételek megteremtésével élményeink tartalmát tudatosan is befolyásolhatjuk.
Vannak olyan tevékenységek, melyeket eleve azért végeznek, hogy gazdagítsák az emberek élményeit, segítsék az áramlat élmény megjelenését, ilyenek:
a játékok a művészetek a vallás stb.
A játékok és a velük rokon tevékenységek áramlat-élményében, az emberek a felfedezés és a kreativitás érzését élhetik át.
A játékoknak négy fő típusa különíthető el:
- a versengő játékok melyekkel rokon minden sporttevékenység
- a szerencsén alapuló játékok melyekkel a jövendöléses tevékenységek rokonok
- a különleges érzékeléssel járó játékok, tevékenységek /hintázás, cirkusz, extrémitás/
- az utánzásos játékok melyekkel rokonságban a művészetek vannak
A vallások hozzájárulnak az egyének tudati rendjének megteremtéséhez és segítik a mással, másokkal való eggyé válást, ami az áramlat élmény megjelenését biztosíthatja.
Igazából azonban, nem csak ezekkel a tevékenységgel lehet áramlatélményt elérni, hanem bármilyen más tevékenységgel is.
A külső, természeti és társadalmi feltételek lehetnek az áramlat-élmény létrejöttét gátlóak is, pl. zord, mostoha természeti körülmények, katasztrófák, tragédiák, mérhetetlen szegénység, rabszolgaság, elnyomás, anarchia, ¬- melyek elvonják az ember pszichikus energiáját, meggátolhatják az egyén szabad, figyelem irányító képességét, de nem teszik lehetetlenné.
Sőt gyakran a külső körülmények javulása, a gazdagság, a szabadidő növekedése az érdekes cselekvési lehetőségek, az azokban való részvétel sem jelenti automatikusan az élmények javulását.
Belső segítő és gátló tényezők
Ugyanis az áramlat-élményhez, inkább belső készségekre van szükségünk,
elménk disszipatív stratégiáinak alkalmazására, vagyis tudatunk rendezésének képességére.
Arra, hogy a külső körülményektől függetlenül is tudjunk élvezetet találni valamiben.
Arra, hogy képesek legyünk lehetőségeinkben felismerni, kiválasztani a legemberibbet és életünk minden egyes részletét teljességgel átélve, megtalálni örömünket.
Ezek, az un. autotelikus személyiségjegyek, amelyeknek elsajátítása, ill. kialakulása részben biógiai örökség és a koragyermekkor eredménye, de később is kialakítható, fejleszthető is, amelyet gyakorlással és fegyelemmel tökéletesíteni lehet, amennyiben ennek nincs valamilyen patologikus akadálya /pl. skizofrénia, kóros figyelemzavar, túlzott énközpontúság, nagyfokú szorongás /.
Az autotelikus személyiségjegyek kialakulását elősegítő tényezők, amelyeket a gyermeknevelésben, mind a családban, mind az iskolákban alkalmazni kellene:
- világos elvárások nyújtása,
-„központnak lenni” érzés biztosítása,
- választási lehetőségek felmutatása,
- bizalom,
- lehetőségek biztosítása.
„Az autotelikus személyiségű emberek, akik tevékenységükben minden körülmények között igyekeznek a lehető legjobbat nyújtani, de elsődlegesen nem saját érdekeiket akarják érvényesíteni.
Mivel cselekedeteinek belső motivációja van, nem egykönnyen zavarják meg őket a kívülről jövő fenyegetések.
Elég szabad pszichikai energiájuk marad arra, hogy tárgyilagosan megfigyeljék és elemezzék környezetüket, és nagyobb az esélyük arra, hogy új cselekvési lehetőségeket fedezzenek fel.”
A könyv 5-9. fejezetében arra ad példákat, hogy milyen tevékenységekben, milyen módsze-rekkel valósították meg, és élték át az emberek a tökéletes élményt /ld. tartalomjegyzék /
Összegezve:
a tökéletes élmény mindhárom összetevője, a saját sors uralása, a tevékenységben való feloldódás és az élmény öröme is az egyén tudati kontrollján, figyelme hatékony irányításán alapul.
Előző oldal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése